همانطور که به سمت آینده کاری پیش می رویم که توسط هوش مصنوعی هدایت می شود، کارشناسان پیش بینی می کنند که مهارت های نرم در مهندسی نرم افزار حتی حیاتی تر می شوند.

توانایی‌هایی مانند همدلی، تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی احتمالاً در طول زمان باقی می‌مانند و بیشتر از مهارت‌های سخت قدیمی برای مهندس نرم‌افزار مورد توجه قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال، یک مهارت سخت برای یک توسعه دهنده، ممکن است توانایی برنامه نویسی نرم افزار باشد.

از سوی دیگر، یک مهارت نرم توانایی برقراری ارتباط خوب با همه افرادی است که با آنها تعامل دارند.

در زیر فهرستی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم‌افزاری برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در سال 2023 آمده است. همچنین شامل توضیح مفصلی در مورد این مهارت‌ها و نحوه تبدیل آن‌ها به یک برنامه‌نویس برای شرکت نرم‌افزار شما می‌شود.

فهرست مطالب

  • مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی
  • مهارت های ارتباطی
  • افراد و مهارت های بین فردی
  • خودآگاهی
  • خودآموزی
  • مسئوليت
  • مدیریت زمان
  • هوش هیجانی
  • کلام پایانی

مهارت های نرم مورد نیاز برنامه نویسان

مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی

اگر یک قدم به عقب بردارید و به مهارت های توسعه نرم افزار از منظری وسیع تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که واقعاً در مورد حل مشکلات پیچیده است.

این در مورد طراحی سیستم عامل ها، حفظ سیستم های نرم افزاری حسابداری یا رفع اشکال است.

دیر یا زود در حرفه خود، توسعه دهندگان نرم افزار با یک مسئله پیچیده مواجه خواهند شد.

اینکه چگونه یک توسعه‌دهنده با یک مشکل برخورد می‌کند، بر شرکت شما و پروژه‌ای که روی آن کار می‌کند تأثیر می‌گذارد.

اگر در حال جمع آوری یک تیم مهندسی هستید، به دنبال توسعه دهندگانی باشید که می توانند خود را برای حل یک مشکل پیچیده به عنوان یکی از مهارت های نرم افزاری مهم برنامه نویس به چالش بکشند. کسانی که به خود انگیزه می دهند تا خلاقانه فکر کنند و رویکردهای غیرمتعارفی ارائه دهند.

متفکران انتقادی از مشکلی که با آن روبرو هستند آگاه خواهند بود و می‌دانند که راه‌حل‌های احتمالی بیشتری دارد. آنها این راه حل ها را ارزیابی می کنند و با انتخاب بهترین راه حل اقدام می کنند. بنابراین، حل مسئله و تفکر انتقادی از مهارت های نرم افزاری ضروری برای مهندسان نرم افزار هستند. مهارت های نرم مورد نیاز برنامه نویسان - توانایی حل مسئله

مهارت های ارتباطی

چه یک توسعه دهنده نقش تمام وقت داشته باشد یا از راه دور کار کند، باید بتواند به طور موثر با افراد دیگر ارتباط برقرار کند. افراد دیگر شامل کاربران، مدیران پروژه یا اعضای تیم هستند.

به خصوص اگر شرکت شما اجازه کار از راه دور را می‌دهد، باید اطمینان حاصل کنید که توسعه‌دهنده مهارت‌های صحبت با دیگران را در موقعیت‌ها یا تنظیمات مختلف دارد.

آنها باید بدانند که چگونه با مردم از هر پیشینه و فرهنگ ارتباط برقرار کنند.

همچنین برای یک توسعه‌دهنده مهم است که بفهمد چه می‌گوید و چگونه می‌گوید می‌تواند بر احساس مردم در مورد آنها تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک توسعه دهنده با اینکه مشتری خود چگونه می خواهد با یک پروژه خاص ادامه دهد، مخالف است.

به جای اینکه بگویند: "من توسعه دهنده هستم و کارها را اینگونه انجام می دهم"، باید سعی کنند ایده مشتری را تایید کنند، اما راه بهتری برای انجام کارها به شیوه ای مودبانه و حرفه ای پیشنهاد کنند.

آنها باید بگویند: "بر اساس تجربه من، فکر می کنم بتوانیم ایده شما را به شکلی بسیار بهتر اجرا کنیم."

و این بدان معنا نیست که آنها فقط باید مهارت های ارتباط گفتاری خوبی داشته باشند. ما در دنیایی از Slack، ایمیل و پیام‌های فوری زندگی می‌کنیم، بنابراین مهارت‌های نرم‌افزار توسعه‌دهنده در ارتباط با ارتباط ارتباط آنلاین را نیز نشان می‌دهد.

بسیاری از اوقات، کار آنها از توسعه دهندگان می خواهد تا با استفاده از ارتباطات نوشتاری تعامل داشته باشند. مهارت های نوشتاری مختصر به عنوان مهارت های نرم برای برنامه نویسان بسیار مهم است زیرا به این معنی است که آنها توانایی نوشتن دقیق افکار خود را دارند.

این به آن‌ها کمک می‌کند تا نظر خود را بیان کنند، ایده‌ای را به اشتراک بگذارند یا گزارشی بنویسند - همه این‌ها به شیوه‌ای مودبانه.

افراد و مهارت های بین فردی

در پایان روز، شما ممکن است بهترین کدنویسی را داشته باشید که روی پروژه شما کار می کند، اما اگر مهارت های نرم توسعه دهنده وب شما با سایر اعضای تیم به خوبی کار نکند، بسیار کم است.

این بدان معناست که آنها به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار باید مهارت های افراد خوب و مهارت های بین فردی داشته باشند.

یک توسعه‌دهنده باید مهارت‌های نرم‌افزاری مانند صبر، همدلی، ارتباط و مدیریت زمان را برای توسعه‌دهندگان تسلط داشته باشد. زیرا گاهی اوقات، تعاملات و انسجام تیمی بیشتر از کدی که می نویسند اهمیت دارد.

هنگامی که یک تیم مهندسی با مهارت های نرم افزاری مهندس نرم افزار را گرد هم می آورید، ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا اعضای تیم می توانند با یکدیگر گفتگو کنند، آیا هر یک از اعضا می تواند به طور موثر با دیگران تعامل داشته باشد یا اینکه آنها به عنوان یک گروه با هم فکر می کنند.

آنها باید بتوانند مسائل را سریع حل کنند، در کار با یکدیگر راحت باشند و در صورت نیاز مصالحه کنند. افراد و مهارت های بین فردی - مهارت های نرم که هر برنامه نویسی باید بداند

خودآگاهی

توسعه دهندگان باید به چیزهایی که می دانند اطمینان داشته باشند و در مورد چیزهایی که نمی دانند متواضع باشند.

دانستن اینکه در چه زمینه ای نیاز به بهبود دارید، نوعی اعتماد به نفس واقعی است که خودآگاهی را به یکی از مهارت های نرم افزاری حیاتی توسعه دهندگان نرم افزار تبدیل می کند.

زمانی که یک توسعه‌دهنده از نقاط ضعف خود آگاه باشد، می‌تواند به دنبال آموزش و راهنمایی مناسب از همکاران یا مدیران خود باشد.

در بیشتر موارد، زمانی که افراد انکار می کنند که چیزی نمی دانند، اغلب نشانه ای از ناامنی در مورد مهارت های نرم افزاری است.

اما اگر یک توسعه دهنده در خودش مطمئن باشد و نقاط ضعف خود را تصدیق کند، این نشانه بلوغ عاطفی است که همیشه یک مهارت ارزشمند است.

به همین ترتیب، اطمینان به چیزهایی که می دانند نیز به همان اندازه مهم است. اعتماد به نفس به افراد اجازه می دهد تا نظر خود را بیان کنند، اشتباهات کمتری مرتکب شوند و با انتقاد روبرو شوند.

خودآموزی

داشتن مهارت خودآموزی می تواند برای یک توسعه دهنده در محل کار خود بسیار مفید باشد.

خودآموزی مادام‌العمر می‌تواند آن‌ها را به توانایی شناسایی مشکلات و جستجوی سریع راه‌حل‌های مؤثر به تنهایی مجهز کند.

هزاران توسعه‌دهنده هستند که بدون مدرک رسمی کامپیوتر وارد دنیای فناوری می‌شوند، اما هنوز هم مهارت‌های نرم مهندسی کامپیوتر دارند.

در واقع، طبق نظرسنجی StackOver Flow 2018، 87٪ از پاسخ دهندگان به خود یک زبان / فناوری برنامه نویسی جدید را آموزش دادند.

وقتی شخصی در مورد موضوعی علاقه مند و کنجکاو است، هیچ چیزی مانع از دستیابی او به مهارت های تبدیل شدن به یک توسعه دهنده نرم افزار با دانش بسیار بیشتر نیست.

از آنجایی که چشم انداز فناوری اطلاعات به طور مداوم در حال تغییر است، توسعه دهندگان باید با روندها و اخبار فعلی به روز باشند.

چه یادگیری یک زبان جدید باشد و چه در فناوری جدید، یادگیری و مطالعه مداوم مهارت های نرم افزاری خوبی برای یک مهندس نرم افزار است.

خودآموزی به برنامه نویسان کمک می کند تا تفکر حل مسئله خود را گسترش دهند و از گرفتار شدن در موانع جلوگیری کنند. به‌علاوه، به لطف نرم‌افزارهای رایگان موجود در اینترنت، اکنون یادگیری چیزهای جدید بسیار آسان‌تر است.

از گذراندن دوره های ویدیویی برنامه نویسی گرفته تا استفاده از منابعی مانند StackOverflow و GitHub، توسعه دهندگان می توانند مهارت های خود را به روز نگه دارند.

خودآموزی در برنامه نویسی - مهارت های نرم مورد نیاز برنامه نویسان

مسئوليت

توسعه دهندگان اشتباه می کردند، هستند و خواهند داشت.

برخی تاثیرگذارتر از دیگران خواهند بود.

برخی حتی ممکن است مورد توجه قرار نگیرند.

با این حال، پذیرش و مالکیت اشتباهات خود مهارت نرمی است که باید در یک برنامه نویس به دنبال آن باشید.

اشتباهات رخ خواهد داد، اما توسعه دهندگان باید از آن به عنوان فرصتی برای یادگیری از آنها استفاده کنند و دوباره آنها را تکرار نکنند.

به خاطر داشته باشید که پاسخگویی یک خیابان دو طرفه است. اگر اعتراف به اشتباه توسط مدیریت شرکت شما مورد استقبال قرار نگیرد و اگر افراد به دلیل اشتباه مجازات شوند، شرکت شما نیز در عدم پاسخگویی مقصر است.

مدیریت زمان

توسعه‌دهندگان همیشه روی پروژه‌ای کار می‌کنند که محدود به زمان است. در برخی موارد، آنها حتی وظیفه مدیریت یک تیم را نیز بر عهده دارند.

یا، شاید آنها از راه دور کار می کنند.

بنابراین، برخی از مهارت های ضروری توسعه دهندگان نرم افزار، مهارت های مدیریت زمان خوب است.

آگاهی از زمان می تواند به توسعه دهنده کمک کند تا ضرب الاجل ها را رعایت کند و تخمین های دقیقی ارائه دهد.

مشتریان به دنبال وقت شناسی و پایبندی به ضرب الاجل ها هستند، بنابراین می خواهند مهارت های توسعه دهندگان در بالاترین سطح باشد.

اگر توسعه‌دهنده‌ای بگوید: «این ده هفته طول می‌کشد» و سپس پنج روز دیگر طول بکشد، خوب است. اما اگر یک توسعه‌دهنده هنوز بعد از آن پنج روز اضافی کارش را انجام نداده و به زمان بیشتری نیاز دارد، این نشانه‌ای از مهارت‌های ضعیف مدیریت زمان است.

تنها با به کارگیری افراد با مهارت های مدیریت زمان می توانید هر کار و پروژه ای را با موفقیت به پایان برسانید.

هوش هیجانی

یک نظرسنجی نشان داده است که 75 درصد از مدیران استخدامی برای EQ یک کارمند بیشتر از IQ آنها ارزش قائل هستند.

حقیقت این است که هوش هیجانی یک مهارت ارزشمند است که به شدت به دنبال آن است و نه فقط در مدیران عامل و مدیران ارشد.

این کیفیتی است که برای کارمندان نیز مهم است، چه آن‌ها جوان‌تر باشند که چگونه در دنیای کار حرکت کنند یا سالمندان باتجربه که می‌خواهند در نقش رهبری پیشرفت کنند.

هوش هیجانی مهارتی است که تصور می شود به بهبود ارتباطات، مدیریت و حل مسئله کمک می کند.

به عنوان مثال، کارکنان با EQ بالا می توانند تحت فشار خونسردی خود را حفظ کنند، در حالی که آنهایی که EQ پایینی دارند اغلب سبک های ارتباطی منفعل یا تهاجمی دارند.

علاوه بر این، افراد باهوش عاطفی همدلی بیشتری دارند، تعارضات را حل می کنند و وقتی کسی به آنها بازخورد سازنده می دهد گوش می دهند.

از سوی دیگر، افرادی که از نظر عاطفی بی‌هوش هستند، به‌خوبی به عنوان تیم کار نمی‌کنند، ایده‌های دیگران را نادیده می‌گیرند و مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده نمی‌گیرند.

بنابراین، دفعه بعد که یک توسعه دهنده را استخدام می کنید، مطمئن شوید که مهارت های هوش هیجانی را بررسی می کنید.

مهارت های نرم این توسعه دهندگان باید به راحتی قابل تشخیص باشد.

یک فرد باهوش عاطفی شنونده ماهری خواهد بود، سوالات زیادی می پرسد و کنجکاوی نشان می دهد. آنها تماس مستقیم چشمی را حفظ می کنند، صادقانه لبخند می زنند و ژست های شما را منعکس می کنند.

کلام پایانی

اینها مهارت هایی هستند که باید برای توسعه دهندگان نرم افزار داشته باشند و همه مهارت های نرم که در این پست ذکر شده است مکمل یکدیگر هستند. داشتن مهارت های ارتباطی خوب می تواند منجر به همکاری بهتر و انسجام تیمی شود. خودآگاهی از نقاط قوت و ضعف خود می تواند مهارت های مسئولیت پذیری را بهبود بخشد. و نتیجه یک توسعه دهنده خوب با پتانسیل قوی است.

و یک توسعه‌دهنده خوب که هم توانایی‌های مهندسی نرم‌افزار فنی و هم مهارت‌های نرم‌افزاری را داشته باشد، برای آینده کاری بسیار مهم خواهد بود. در واقع، یک گزارش استراتژی Accenture نشان داد که اگر سرمایه گذاری در آموزش این مهارت های نرم دو برابر شود، تعداد مشاغل در معرض خطر اتوماسیون از 10٪ به 4٪ کاهش می یابد.

اجازه دهید این لیست به عنوان یادآوری باشد که باید به دنبال چه مهارت های نرم افزاری برای توسعه دهندگان باشید و چرا باید در آموزش مهارت های نرم مناسب سرمایه گذاری کنید. زیرا ایجاد نیروی کار آینده بر عهده هر مدیر عاملی است. تنها رهبرانی که اهمیت مهارت های نرم در برنامه نویسی را درک کرده و چالش را پذیرفته باشند، بیشترین دستاوردها را در رشد و نوآوری تجربه خواهند کرد.