OpenAI یک شرکت تحقیقاتی است که هدف آن ترویج و توسعه هوش مصنوعی "دوستانه" است. ChatGPT و DALLE-2 سال گذشته توانستند جریان اصلی هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهند و اکنون این شرکت به دنبال یافتن چند دوست جدید است و طبق گزارش‌ها، مایکروسافت قصد دارد 10 میلیارد دلار به این تجارت بپردازد.

اما همه چیز از کجا شروع شد؟ تاثیر هوش مصنوعی چیست؟ ربات ها چه زمانی حساس می شوند؟ خوب، ما پاسخ سوال آخر را نمی دانیم، اما شما هنوز چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت.

OpenAI چیست؟

OpenAI در سال 2015 در سانفرانسیسکو به عنوان ابتکار مشترک ایلان ماسک، سام آلتمن، گرگ براکمن، وویسیچ زارمبا، ایلیا سوتسکور و جان شولمن زنده شد. این ماموریت ساده اما بسیار جاه طلبانه بود - ابزارهای ایمن و باز هوش مصنوعی را برای توانمندسازی (به جای ریشه کن کردن) افراد توسعه دهید.

ماموریت OpenAI این است که اطمینان حاصل کند که هوش عمومی مصنوعی (AGI) - که منظور ما سیستم‌های بسیار خودمختار است که از انسان‌ها در کارهای با ارزش اقتصادی بالاتر است - به نفع همه بشریت باشد.

از آن زمان این شرکت مجموعه‌ای چشمگیر از ابزارها از جمله DALL·E، یک تولیدکننده تصویر هوش مصنوعی و CodexAI ارائه کرده است که ابزار پیشنهاد کدنویسی CoPilot GitHub را تامین می‌کند.

اما همه آن چیزها فقط یک پیش غذا بود.

سال گذشته، OpenAI به لطف ChatGPT، یک ربات چت هوش مصنوعی قدرتمند و وحشتناک بر اساس مدل زبان پرچمدار GPT-3 این شرکت، به داغ ترین برند در فضای فناوری تبدیل شد. و برخلاف مخالفان، بیش از تکمیل خودکار روی استروئیدها ثابت شد.

بنابراین، بیایید ساعت را به عقب برگردانیم و ببینیم همه چیز از کجا شروع شد.

تاریخچه OpenAI

روزهای اولیه هوش مصنوعی

بنابراین، چه چیزی باعث ایجاد هوش مصنوعی می شود؟

ساده است. کمی جادو به آن اضافه کنید، گرد و غبار پری بپاشید، و کل شبانه‌های کافئین‌دار دانشمندان و مهندسان کامپیوتر را با آن مخلوط کنید.

خوب، پاسخ کمی پیچیده تر از این است.

در طول تاریخ بشر، ما سعی کرده‌ایم اشیاء را متحرک کنیم و به آنها ویژگی‌هایی شبیه انسان بدهیم. اما اولین کسی که واقعاً سوزن را فشار داد آلن تورینگ بود.

تحقیقات تورینگ در اوایل دهه 1950 پایه و اساس علم کامپیوتر مدرن را بنا نهاد. هوش مصنوعی هنوز چیزی خارج از رمان های تخیلی بود، اما برای جذب ذهن های درخشان تر کافی بود. این گروه شاد شامل جان مک کارتی بود که در سال 1956 اصطلاح "هوش مصنوعی" را ابداع کرد.

 تاریخچه Open AI | روز های اولیه هوش مصنوعی | Open AI چیست ؟ یک ماشین بازسازی شده "Bombe" که توسط آلن تورینگ طراحی شده است. این دستگاه به انگلیسی ها امکان رمزگشایی ارتباطات رمزگذاری شده آلمانی را در طول جنگ جهانی دوم داد.

دو سال بعد، مک کارتی و همکارانش پروژه هوش مصنوعی را در MIT راه اندازی کردند. آینده تحقیقات هوش مصنوعی روشن به نظر می رسید، البته اگر کمی بیش از حد خوش بینانه باشد.

پس از علاقه اولیه، حباب هوش مصنوعی ترکید و بودجه خشک شد، بیشتر به دلیل نتایج ناامیدکننده و قدرت محاسباتی محدود. برخی این دوره را اولین "زمستان هوش مصنوعی" می نامند.

در دهه 1990، پیشرفت در یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی (NLP) هوش مصنوعی را دوباره در کانون توجه قرار داد. و چند شیرین کاری تبلیغاتی به ماندن آن کمک کرد.

در سال 1997، کامپیوتر IBM "Deep Blue" در یک مسابقه شش بازی، قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف را شکست داد. این دومین پیروزی هوش مصنوعی پس از اینکه رایانه دیگری به نام «اوراکل» از یک خطر پیشی گرفت، بود! قهرمان کن جنینگز یک سال قبل.

Deep Blue | تاریخچه هوش مصنوعی | Open Ai چیست ؟ گری کاسپاروف در سال 1997 با کامپیوتر شطرنج "Deep Blue" IBM رقابت می کند.

اوایل دهه 2000 تحولات جالبی مانند انفجار داده های بزرگ، الگوریتم های دقیق تر و افزایش قدرت محاسباتی را به همراه داشت. درهای سیستم های هوش مصنوعی پیشرفته کاملاً باز بود.

OpenAI به بازی می پیوندد (2015–2017)

بیش از 65 سال پس از مقاله موفقیت آمیز تورینگ، گسترش سریع سیستم‌های هوش مصنوعی باعث ایجاد کمی ابرو شد. همچنین برخی از مردم را در مورد مسیری که در حال حرکت است نگران کرد.

در سال 2015، سام آلتمن، مدیر عامل سابق Y Combinator و ایلان ماسک "آهن‌ربای تجاری" ابتکاری را برای توسعه ایمن و باز هوش مصنوعی رهبری کردند. و تاریخچه OpenAI از اینجا شروع شد.

Open AI به بازی می پیوندد | تاریخچه هوش مصنوعی | Open AI چیست ؟ سام آلتمن و ایلان ماسک در طول مکالمه در کارخانه تسلا.

آلتمن و ماسک حتی قبل از تأسیس شرکت، نگرانی‌های خود را در مورد خطرات و فرصت‌های فناوری هوش مصنوعی ابراز کرده بودند و در مقطعی آن را «بزرگ‌ترین تهدید برای بشریت» نامیدند.

این شرکت در ابتدا بر روی توسعه هوش مصنوعی برای بازی های ویدیویی و سایر برنامه ها تمرکز کرد. در سال 2016، اولین ابزار خود را منتشر کرد، یک جعبه ابزار منبع باز برای یادگیری تقویتی (RI) OpenAI Gym and Universe که اساساً یک بستر آزمایشی برای آموزش عوامل هوش مصنوعی بود.

محور و رشد (2017–2019)

در دو سال بعد، OpenAI بر تحقیق و توسعه هوش مصنوعی عمومی تر متمرکز شد.

در سال 2018، این شرکت مقاله‌ای با عنوان «بهبود درک زبان از طریق پیش‌آموزش مولد» منتشر کرد که در آن مفهوم یک ترانسفورماتور پیش‌آموزشی مولد (GPT) معرفی شد.

به طور خلاصه، GPT ها شبکه های عصبی هستند – مدل های یادگیری ماشینی با الهام از ساختار و عملکرد مغز انسان – که بر روی مجموعه داده بزرگی از متن تولید شده توسط انسان آموزش دیده اند. می تواند عملکردهای زیادی مانند تولید و پاسخ دادن به سؤالات و موارد دیگر را انجام دهد.

اما این تکنولوژی اکنون به نسخه 2 خود رسیده و ChatGPT 2 نام دارد و به یکی از محبوب ترین و رو به پیشرفت ترین تکنولوژی های دنیا رسیده است . chatgpt که اکنون خطری بسیار بزرگ برای گوگل محسوب می شود توانایی تولید متن هایی مشابه پاسخ های انسانی را دارد .