بهترین زبان برنامه نویسی بلاکچین

هیاهوی فناوری بلاک چین این روزها عملاً اجتناب ناپذیر است – و چه شما کاملاً با اخلاق نرم افزار غیرمتمرکز موافق باشید یا در مورد Web3 تردید داشته باشید، ممکن است تعجب کنید که چه نوع مهارت های فنی و زبان های برنامه نویسی در جدید ارزشمند خواهند بود. غرب وحشی» اینترنت.

خبر خوب این است که بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی که قبلاً می‌دانید می‌توانند در توسعه بلاک چین استفاده شوند (در ادامه در مورد آن بیشتر خواهیم شد). و حتی زبان‌های جدیدتر که مختص قراردادهای هوشمند هستند، بلوک‌های اساسی ساختار بلاک چین قابل برنامه‌ریزی، اگر دانش اولیه کدنویسی داشته باشید، نسبتاً آسان هستند.

کنی راجرز، مدافع توسعه‌دهنده در بنیاد Stacks می‌گوید، قبل از شروع یادگیری زبان، باید کمی تحقیق کنید و تصمیم بگیرید که کدام پلتفرم بلاک چین بیشتر مورد علاقه شماست. کنی می‌گوید: «درحال‌حاضر تعداد زیادی از آنها وجود دارد، که به نوعی بسیار زیاد است. و همه آنها ادعا می کنند که کارهای مختلف را به بهترین شکل انجام می دهند.

به عنوان مثال، ممکن است فید توییتر شما مملو از اخبار اتریوم باشد یا دائماً لیست های شغلی برای توسعه دهندگان Web3 که سولانا را می شناسند مشاهده می کنید. هنگامی که پلتفرم بلاک چین را برای تمرکز بر روی آن محدود کردید، می توانید زبان های برنامه نویسی خاصی را که آنها استفاده می کنند را بررسی کنید و ببینید.

در اینجا زبان های برنامه نویسی که بیشترین استفاده را در توسعه بلاک چین دارند، و آنچه شما باید در مورد هر یک از آنها بدانید، آورده شده است.

سالیدیتی Solidity

Solidity رایج ترین زبانی است که برای نوشتن و استقرار قراردادهای هوشمند در زنجیره اتریوم استفاده می شود. این یک زبان برنامه نویسی با پرانتز فرفری است که به صورت ایستا تایپ شده است که ویژگی های آشنای دارد که ممکن است از زبان های دیگر تشخیص دهید.

کریستین ریتویسنر، خالق Solidity، در مصاحبه ای در سال 2020 گفت: «Solidity نسبتاً سطح بالایی به نظر می رسد، اما همچنان به [ماشین مجازی اتریوم] بسیار نزدیک است. "در عین حال، افرادی که پیشینه ای در برنامه نویسی دارند معمولاً می دانند که کد Solidity چیست."

تأثیرات اصلی Solidity عبارتند از JavaScript، C++ و Python. اگر درک کاملی از آن زبان ها دارید، انتخاب Solidity نسبتا آسان است.

سی پلاس پلاس C++

سی پلاس پلاس که به دلیل سرعت و کارایی خود شناخته شده است، یک زبان برنامه نویسی شی گرا قدرتمند است که اغلب در Web3 ارائه می شود. سی پلاس پلاس را می توان برای توسعه قراردادهای هوشمند در بلاک چین EOS استفاده کرد.

واقعیت جالب : بیت کوین به زبان سی پلاس پلاس نوشته شده بود، که Bjarne Stroustrup خالق سی پلاس پلاس از آن هیجان زده نشد.

البته، دلایل زیادی برای یادگیری سی پلاس پلاس وجود دارد که مستقیماً با بلاک چین مرتبط نیستند. سی پلاس پلاس یک زبان همه منظوره است که می‌تواند زیرساخت‌های نرم‌افزاری و برنامه‌های کاربردی بزرگ را با منابع کمی اجرا کند، و آن را برای برنامه‌های کاربردی حیاتی تبدیل می‌کند. سی پلاس پلاس برای همه چیز از بازی گرفته تا نرم افزارهای مالی و برنامه های AR/VR استفاده می شود.

Rust

Rust همواره محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در نظرسنجی توسعه‌دهندگان Stack Overflow است و 87 درصد از توسعه‌دهندگان گفته‌اند که می‌خواهند به استفاده از آن ادامه دهند. یکی از دلایل محبوبیت Rust این است که از نظر نوع و حافظه ایمن است و این ویژگی های ایمنی دلیل ترجیح آن برای توسعه بلاک چین است. Rust برای ساخت قراردادهای هوشمند روی زنجیره‌هایی مانند Solana و NEAR استفاده می‌شود.

کنی می‌گوید: «اگر Rust را بشناسید، بسته به بلاک چینی که برای کار انتخاب می‌کنید، به احتمال زیاد می‌توانید به طور معناداری هم در خود کار بلاک چین و هم در توسعه قراردادهای هوشمند مشارکت کنید.

جاوااسکریپت JavsScript

خبر خوب برای طرفداران جاوا اسکریپت:

کنی می‌گوید: «هم برای Web3 و هم برای Web 2.0، جاوا اسکریپت اولین چیزی است که باید یاد بگیرید، اگر قبلاً آن را نمی‌دانید». اگر در ابتدا جاوا اسکریپت را برای ساختن وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها یاد گرفته‌اید، این دانش همچنان می‌تواند در فضای وب۳ و بلاک چین به شما کمک کند. (و اگر هنوز با جاوا اسکریپت آشنا نشده اید، دوره های آموزشی جاوا اسکریپت زیادی در هر سطحی برای شما داریم که می توانید آنها را بررسی کنید.)

فرض کنید شما یک مهندس فرانت اند هستید که یک برنامه با جاوا اسکریپت می سازد. شما می توانید بدون نیاز به یادگیری زبان دیگری از ابتدا، برنامه خود را با قراردادهای هوشمند موجود یا خود بلاک چین تعامل کنید. کنی می گوید، برای مثال، NEAR یک پروتکل محبوب است که تنظیم شده است تا توسعه دهندگان بتوانند قراردادهای هوشمند را مستقیماً در جاوا اسکریپت یا Rust بنویسند. او می‌گوید: «شما می‌توانید فقط با جاوا اسکریپت خیلی پیشرفت کنید، و سپس بسته به اهداف و زنجیره‌ای که می‌خواهید در آن کار کنید، به آن زبان‌های دیگر منشعب شوید.

Clarity

این زبان قرارداد هوشمند جدیدتر مخصوص بلاک چین Stacks است و دارای چند ویژگی متمایز و حفاظ هایی است که آن را به ویژه ایمن می کند.

برای شروع، Clarity قابل تصمیم گیری است، به این معنی که تعداد مراحل محدودی برای هر ورودی وجود دارد و شما می دانید که کد در کجا خاتمه می یابد. وضوح اجازه حلقه زدن را نمی دهد، و به طور هدفمند "Turing ناقص" است، بنابراین می توانید مطمئن باشید که اجرای یک برنامه در نقطه ای به پایان می رسد و خطر توقف مشکل را از بین می برد - یک ویژگی ارزشمند در یک غیرقابل تغییر و توزیع جهانی سیستم. این زبان همچنین ورود مجدد را ممنوع می‌کند، یعنی زمانی که یک قرارداد هوشمند به قرارداد دیگری فراخوانی می‌کند و سپس به قرارداد اول بازمی‌گردد - وضعیتی که می‌تواند قراردادها را در معرض حملات قرار دهد.

دلیل دیگری که چرا باید به بررسی Clarity فکر کنید؟ کنی می گوید تقاضای استخدام برای توسعه دهندگانی که Clarity را می شناسند وجود دارد. او می گوید: «ما در این نقطه عجیب هستیم که توسعه دهندگان Clarity زیادی وجود ندارد، بنابراین در حال حاضر به نوعی کمبود وجود دارد.

گو GO

زبان منبع باز گوگل با تایپ استاتیک Go (یا "Golang") اغلب برای توسعه back-end و ایجاد برنامه های کاربردی با کارایی بالا استفاده می شود. Geth، مخفف Go-Ethereum، یک کلاینت اتریوم است که در Go نوشته شده است.

در مقایسه با سایر زبان‌ها، Go سریع و ناب است و به شما امکان می‌دهد چندین کار را بدون از دست دادن منابع حافظه انجام دهید. با Go، می توانید برنامه هایی را از کتابخانه قوی توابع و بسته های آن بسازید. دوره آموزشی ما Learn Go مقدمه ای برای مبتدیان زبان برنامه نویسی Google است و از شما می خواهد که یک محیط Go را راه اندازی کنید و یک فایل Go را فورا ایجاد کنید.

پایتون Python

افراد زیادی طرفدار دستور زبان انگلیسی پایتون و تطبیق پذیری بین پلتفرم هستند و از زبان همه منظوره نیز می توان برای توسعه بلاک چین استفاده کرد.

برای شروع و یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون می توانید در دوره متخصص پایتون شرکت کنید و به یک متخصص در پایتون تبدیل شوید . برای ثبت نام و شروع یادگیری دوره متخصص پایتون کافی است اینجا کلیک کنید