رایج ترین رویکردی که اکثر مردم از آن پیروی می کنند این است که ... شما کتاب های مرتبط با برنامه نویسی را خریداری می کنید که برخی از پست های وبلاگ یا وب سایت توصیه کرده اند یا به برخی دوره ها یا آموزش ها در یوتیوب (یا هر منبع دیگری) می روید تا شروع به یادگیری کدنویسی کنید. همچنین در ابتدا از تماشای آن آموزش لذت می برید و دوست دارید و احساس می کنید در حال یادگیری مفاهیم جالب و چیزهای جدید در مورد برنامه نویسی هستید. خوب، این می تواند برای مدت کوتاهی واقعاً خوب باشد، اما اتفاقی که برای اکثر برنامه نویسان تازه کار می افتد این است که ... آنها با مفاهیم بسیار زیادی غرق می شوند و در یک آموزش به یک آموزش دیگر گیر می کنند. وقتی از آنها خواسته می‌شود که پروژه‌ای در دنیای واقعی را خودشان بدون هیچ کمکی شروع کنند، برایشان مشکل‌سازتر و خسته‌کننده‌تر می‌شود. آنها منطق را درک نمی کنند، نمی دانند از کجا شروع کنند، چگونه یک مشکل خاص را حل کنند یا چگونه یک ماژول خاص را به تنهایی بسازند.

چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

بله، درست است... پس چگونه کدنویسی را یاد بگیریم، بهترین رویکرد برای یادگیری برنامه نویسی چیست؟ خب، بیشتر مبتدیان در کدنویسی با این مشکل مواجه هستند. آموزش‌ها فوق‌العاده هستند و مفاهیم یا رویکردهای مختلف در کدنویسی برای ساختن چیزی را آموزش می‌دهند، اما وقتی شروع به کار بر روی پروژه‌های واقعی می‌کنید، احساس نارضایتی می‌کنید زیرا نمی‌توانید از همه آن مفاهیم در پروژه خود استفاده کنید. بنابراین بهترین توصیه برای یادگیری برنامه نویسی در سال 2020 پیروی از رویکرد یادگیری پروژه محور است. تا جایی که می توانید پروژه بسازید تا مهارت های حل مسئله خود را در برنامه نویسی تقویت کنید. به یاد داشته باشید که برنامه نویسی برای یادگیری یک زبان (پایتون، سی پلاس پلاس، جاوا و غیره) نیست، بلکه توانایی حل مشکلات است. همچنین در یک شغل، یک کارفرما به یک حل کننده مشکل نیاز دارد، بنابراین، در طول مصاحبه، مهارت حل مسئله شما قبل از هر چیز دیگری حرف اول را می زند.

بنابراین چگونه می توان مهارت حل مسئله را در حین یادگیری کدنویسی ایجاد کرد؟ مراحلی که برای یادگیری برنامه نویسی باید طی کنم را به من بگویید…

بیایید در مورد مراحل یادگیری برنامه نویسی و چند نکته برای ایجاد مهارت های حل مسئله بحث کنیم…

1. یک زبان را انتخاب کنید و مفاهیم اساسی اساسی را درک کنید

بسیاری از مبتدیان اصول را نادیده می گیرند و مستقیماً به سراغ ابزارها و فناوری براق می روند. این در مصاحبه ها یا ساخت هر نوع پروژه ای کارساز نیست. اگر اصول شما روشن نباشد، بیشتر گیج و منحرف خواهید شد. بنابراین ابتدا زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید که بیشتر با آن راحت هستید (پایتون یا C++ خوب است، هنوز به هدف نهایی شما بستگی دارد) و نحو و مفاهیم اولیه (متغیرها، شرطی ها، عملگرها، حلقه ها و غیره) را درک کنید. با استفاده از زبان مورد علاقه خود برنامه بسازید و پایه اولیه را بسازید. اگر در کالج هستید، کالج ها در آموزش مفاهیم اولیه خوب هستند، در غیر این صورت می توانید از اینترنت کمک بگیرید. GeeksforGeeks، Codecademy، HackerRank و غیره برای ساختن اصول اولیه خوب هستند. در زیر نکات مفیدی وجود دارد که هنگام شروع کار با اصول باید رعایت کنید. این کار مهارت های حل مسئله شما را نیز تقویت می کند.

اکثر دوره ها با آموزش زبان برنامه نویسی شروع می شوند، این خوب است اما درک کنید که چگونه از زبان برنامه نویسی برای حل مشکلات استفاده کنید. به عنوان مثال چگونه مشکل جمع دو عدد را حل کنیم. به یک زبان بچسبید. سعی نکنید در ابتدا همه چیز را یاد بگیرید. بیشتر مبتدیان به زبانی به زبان دیگر می پرند که فقط اتلاف وقت است. در ابتدا، خوب است که از یک زبان استفاده کنید. اگر می خواهید یک توسعه دهنده جاوا شوید، جاوا را یاد بگیرید. یادگیری زبان اول برای بسیاری از برنامه نویسان تازه کار دشوار است، اما مغز شما در نهایت زمانی که تمرین هر روزه را شروع کنید، دستور زبان را پیدا می کند. سعی کنید هر روز برنامه بسازید بدون اینکه شکافی ایجاد کنید حتی اگر فقط یک یا دو باشد. سعی کنید ابتدا برنامه های کوچک بسازید و سپس به سمت برنامه های پیچیده بروید، اما ثبات را حفظ کنید. یک استراتژی یادگیری خوب را تطبیق دهید. به عنوان مثال: به جای اینکه ابتدا همه تئوری ها را مصرف کنید و سپس به سمت ساختن برنامه ها بروید، از نسبت 2:1 بین یادگیری مفهومی و یادگیری فعال پیروی کنید. یعنی بعد از هر دو ساعت یادگیری مفهومی، یک ساعت را در مواجهه عملی یا یادگیری فعال بگذرانید. یک برنامه یا پروژه کوچک بر اساس اصولی که یاد گرفته اید بسازید. به عنوان مثال، یک ماشین حساب یا چیزی که برای شما جالب است بسازید. یاد بگیرید وقتی جایی گیر می کنید چگونه گوگل کنید.

2. ساختار داده ها و الگوریتم ها را بیاموزید

ساختار داده و الگوریتم ها قلب برنامه نویسی هستند. هنگامی که با هر یک از زبان ها راحت هستید و برخی از برنامه های اساسی را ایجاد می کنید، کار بعدی که باید انجام دهید یادگیری ساختارهای داده و الگوریتم ها است. اگر بتوانید مهارت های حل مسئله خود را بهتر بسازید شما اصول ساختار داده و الگوریتم ها را درک می کنید. بدانید که همه ساختارهای داده را نمی توان در همه جا استفاده کرد، بنابراین برای هر نوع مشکلی ابتدا باید الگوریتمی را پیاده سازی کنید که یک فرآیند گام به گام برای حل یک مشکل خاص است و سپس باید ساختار داده مناسب را برای حل مشکل انتخاب کنید. . ترکیب درستی از ساختار داده و الگوریتم در حل مسائل بسیار مهم است. پیاده سازی ساختار داده ها و الگوریتم ها را یاد بگیرید، آن را هر روز در زبان برنامه نویسی خود تمرین کنید. GeeksforGeeks برای مبتدیان خوب است تا با تمرین مشکل در ساختار داده ها و الگوریتم ها شروع کنند. در زیر نکات مفیدی وجود دارد که هنگام یادگیری این دو اصل باید رعایت کنید.

باز هم سعی نکنید همه نظریه ها یا مفاهیم ساختار داده ها و الگوریتم ها را یکجا مصرف کنید. یک موضوع را یاد بگیرید، در سایت هایی که در بالا ذکر کردیم تمرین کنید و سپس به موضوع بعدی بروید. شما می توانید یک استراتژی یادگیری خاص را که برای شما مناسب است تطبیق دهید. یکی که قبلا در مرحله قبل به آن اشاره کردیم (نسبت 2:1). هنگامی که به سمت مسئله پیچیده حرکت می کنید، مسائل بزرگ را در تکه های کوچکتر بشکنید و سپس این تکه ها را حل کنید تا خروجی یا راه حل نهایی را به دست آورید. تمرین، تمرین و تمرین کافی. دستان خود را در برنامه نویسی کثیف کنید و در صورت امکان در برنامه نویسی رقابتی در وب سایت های مختلف شرکت کنید. اعتماد به نفس به دست می آورید و در حل مسئله بسیار بهتر خواهید شد. یاد بگیرید که چگونه از این ساختارهای داده و الگوریتم ها در پروژه های دنیای واقعی استفاده کنید. به عنوان مثال: در برنامه های تحت وب، استفاده زیادی از Array و Strings خواهید یافت. شما مفهوم اصلی را می‌دانید، اصول ساختار داده و الگوریتم‌ها را می‌دانید، اکنون یک برنامه کاربردی بر اساس هر آنچه آموخته‌اید بسازید. همچنین می توانید سعی کنید از این مفاهیم برای پیاده سازی یک ویژگی در برنامه یا پروژه قبلی خود استفاده کنید که به شما در گسترش پروژه کمک می کند و به شما امکان می دهد مشکلات را حل کنید.

3. ساخت پروژه ها

همانطور که قبلاً اشاره کردیم که وقتی صحبت از ساختن یک پروژه به تنهایی می شود، بیشتر برنامه نویسان تازه کار گیر می کنند. شما احساس می کنید که تمام آموزش ها یا تمرین ها فقط اتلاف وقت هستند زیرا در پروژه خود شما مفید نیستند. شما چیزهای زیادی را از آموزش‌ها حفظ می‌کنید، اما این کار به درستی انجام می‌شود و اکنون نمی‌توانید تمام مفاهیم و منطق را در پروژه خود به کار ببرید… آرام باشید!

در ابتدا سعی کنید ابتدا یک پروژه کوچک یا وب سایت ثابت بسازید، می تواند نمونه کار شما، یک برنامه وب، برنامه اندروید یا هر نوع بازی باشد. بهتر است با چند پروژه ساده تر شروع کنید و سپس به پروژه های پیچیده بروید.

اگر می خواهید یک سایت تجارت الکترونیک بسازید با ایجاد ویژگی های کوچک شروع کنید. می توانید از فرم ثبت نام یا ورود به سیستم شروع کنید، سپس می توانید به ویژگی بعدی مانند نوار ناوبری بروید. بنابراین به جای انجام همه کارها به یکباره، کل پروژه را تجزیه و تحلیل کنید و آن را در مشکلات یا تکه های کوچکتر تجزیه کنید. این به پیچیدگی پروژه شما بستگی دارد که ابتدا باید کدام ویژگی ها را بسازید. در ابتدا اشتباهات زیادی خواهید داشت و با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد، اما اینگونه یاد می گیرید که پروژه های پیچیده را بسازید و مدیریت کنید. در زیر نکات مفیدی وجود دارد که باید هنگام ساخت پروژه رعایت کنید.

یاد بگیرید که از ابزارها، ویرایشگرها یا اشکال زداهای خوب برای استفاده در پروژه خود استفاده کنید. یاد بگیرید که چگونه از ابزارهای توسعه دهنده (برای برنامه های کاربردی وب، ضروری ترین چیز برای یادگیری)، الگوها، بسته ها یا کتابخانه ها در هر کجا که نیاز است استفاده کنید. وقتی در جایی گیر کردید یا خطایی پیدا کردید، پیام خطا را با دقت بخوانید. اکثر برنامه نویسان مبتدی از پیام خطا اجتناب می کنند اما در حل مشکلات واقعاً مفید است. همچنین مشکلات یا خطاهایی که در حین ساخت پروژه با آن مواجه می شوید را در گوگل جستجو کنید. در بیشتر موارد، پاسخی را در Stackoverflow خواهید یافت که جامعه بسیار خوبی برای توسعه دهندگان است. از کمال بیش از حد در پروژه خود اجتناب کنید. در نهایت با تعلل و پیشرفت کند در پروژه خود مواجه خواهید شد. به یاد داشته باشید که هیچ کد کاملی وجود ندارد - بنابراین از مهندسی بیش از حد چیزها اجتناب کنید و به جلو بروید. ابتدا آن را درست کنید، سپس آن را درست کنید و در نهایت آن را سریع کنید. 4. کاوش کنید سفر شما زمانی به پایان نمی رسد که پروژه خود را تمام کنید. بیشتر کاوش کنید، تا جایی که می توانید در زمینه علوم کامپیوتر کاوش کنید. علوم کامپیوتر یک رشته گسترده و غنی است، بنابراین آنچه را که بیشتر شما را مجذوب خود می کند، تجزیه و تحلیل کنید. شما می توانید زمینه های مختلفی مانند یادگیری ماشینی، رایانش ابری، برنامه نویسی سیستم ها، توسعه اپلیکیشن موبایل، بلاک چین، واقعیت مجازی، توسعه وب و غیره را کشف کنید. پروژه های زیادی در Github و منابع زیادی در اینترنت موجود است. با توجه به علاقه خود، می توانید برخی از آموزش ها یا پروژه ها را در اینترنت بیابید. از آنجا یاد بگیرید و سعی کنید پروژه هایی را روی آن بسازید.

رویکردها و روش های مختلف توسعه دهندگان دیگر را بررسی کنید. به خواندن کد در GitHub یا StackOverflow عادت کنید. راه های متعددی پیدا خواهید کرد برای حل یک مشکل بهترین شیوه ها را برای حل مشکل در برنامه نویسی تطبیق دهید. به برخی از جامعه فناوری آنلاین بپیوندید، در پروژه های منبع باز مشارکت کنید یا در مسابقه ای شرکت کنید.
هرچه بیشتر کاوش و تمرین کنید برنامه نویس بهتری خواهید شد.

دوره های مناسب یادگیری برنامه نویسی