برای افرادی که از کار با کامپیوتر و نرم افزار لذت می برند، تبدیل شدن به یک برنامه نویس آزاد(همان فریلنسر) یکی از راه های تعامل با زمینه رو به رشد برنامه نویسی است. فریلنسرها با مهارت‌های فنی برای کدنویسی پروژه‌ها و توانایی‌های حرفه‌ای برای مدیریت مشتریان می‌توانند حرفه‌های برنامه‌نویسی کاملی ایجاد کنند.

در این مقاله برنامه نویسی فریلنسری را تعریف می کنیم، برنامه نویسان آزاد را به اشتراک می گذاریم که چه کاری انجام می دهند و چقدر درآمد دارند، مهارت های لازم برای این حرفه را بیان می کنیم و نکاتی را ارائه می دهیم که به شما در موفقیت در این نقش کمک می کند.

برنامه نویسی آزاد ( فریلنسری ) چیست؟

  • برنامه نویسی فریلنسری فرآیند قراردادن مهارت های برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن شما به مشتریان است. برنامه نویسان آزاد رئیس خود هستند، به این معنی که مالیات خود را پرداخت می کنند، مشتریان خود را انتخاب می کنند، ساعات کاری خود را تنظیم می کنند و فضای کاری خود را مدیریت می کنند.

  • به عنوان یک برنامه نویس مستقل، می توانید برای وب سایت ها، نرم افزارها، برنامه های موبایل و هر نوع برنامه محاسباتی دیگری کد بنویسید. شما با مشتریان برای تعیین نیازهای آنها ارتباط برقرار می کنید، سپس پروژه را از ابتدا تا انتها تکمیل می کنید.

  • برخی از متخصصان برنامه نویسی در پروژه های فریلنسری پاره وقت کار می کنند در حالی که هنوز در یک شغل برنامه نویسی تمام وقت کار می کنند. دیگران پیمانکاران مستقلی هستند که از مهارت های کدنویسی خود برای کسب درآمد استفاده می کنند. برنامه نویسان مستقل بر پروژه هایی که می پذیرند کنترل کامل دارند، بنابراین تصمیم می گیرند چند ساعت در هفته را به فریلنسری اختصاص دهند.

نقش ها و مسئولیت های برنامه نویس فریلنسر

برنامه نویسان آزاد معمولاً روزانه با مشتریان تعامل دارند. آنها مهارت های خود را تبلیغ می کنند، بر حساب های مشتری نظارت می کنند و تمام وظایف مربوط به کدنویسی را تکمیل می کنند. نقش ها و مسئولیت های اصلی آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بازاریابی: برنامه نویسان آزاد برای خودشان کار می کنند و لازم است خدمات خود را برای مشتریان تبلیغ کنند. آنها لیست هایی را برای تبلیغات خدمات خود ارسال می کنند، با مشتریان بالقوه تماس می گیرند و برای یافتن پروژه های جدید شبکه می شوند.

  • انعقاد قرارداد: آنها قراردادهایی می نویسند که جزئیات انتظارات مشتری، نرخ های پرداخت، مهلت ها و سایر جزئیات روابط تجاری خود را نشان می دهد. به همین دلیل، آنها ممکن است علاوه بر مهارت های برنامه نویسی، به مهارت های تدوین اسناد قانونی نیز نیاز داشته باشند.

  • کدنویسی: کدنویسی یکی از وظایف اصلی آنهاست. آنها اسکریپت هایی می نویسند تا برنامه ها، وب سایت ها و نرم افزارها را به درستی اجرا کنند، عملکردها را اجرا کنند و رابط را به کاربران نمایش دهند.

  • آزمایش: برای اطمینان از اینکه کد آنها به درستی کار می کند، برنامه نویسان آزاد چندین دور آزمایش را انجام می دهند. آنها اشکالات را پیدا می کنند، اصلاحات را انجام می دهند و کد را برای عملکرد دوباره آزمایش می کنند.

  • نگهداری: آن‌ها با حفظ وب‌سایت‌هایشان، نوشتن اسکریپت‌هایی برای به‌روزرسانی‌ها و حل مشکلات کدنویسی که در آینده رخ می‌دهد، پشتیبانی مداوم برای مشتریان ارائه می‌کنند. این بخشی از خدمات بعدی است که آنها به مشتریان خود ارائه می دهند.

درآمد برنامه نویسان فریلنسر

در صورت داشتن مهارت و تعهد، ممکن است بتوانید با کار به عنوان یک برنامه نویس آزاد درآمد قابل توجهی کسب کنید. برخی از برنامه نویسان بیشتر از مشاغل سنتی درآمد آزاد کسب می کنند. میانگین حقوق برنامه نویسان 69193 دلار (با قیمت فعلی دلار معادل 45 هزار تومان این درآمد حدود 3 میلیارد تومان می شود ) در سال است. (برای اطلاعات بیشتر پانویس مقاله را بخوانید)

به عنوان یک برنامه نویس مستقل، می توانید نرخ های خود را تعیین کنید. می توانید برای کار در پروژه های پیچیده یا با کسب تجربه بیشتر هزینه بیشتری دریافت کنید. همچنین می‌توانید برای تعیین قیمت منصفانه برای مهارت‌های خود و اینکه چند ساعت در هفته می‌توانید با آن نرخ کار کنید تا به اهداف مالی خود برسید، با مشتریان مذاکره کنید.

زبان های مناسب برای برنامه نویسی به صورت فریلنسر

  • زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون زبانی است که هر روز تقاضای آن بیشتر و بیشتر می شود و درآمد برنامه نویسان آن بیشتر می شود . پایتون زبان برنامه نویسی ساده ای است و کاربرد بسیاری در طراحی وب سایت , هوش مصنوعی , اپلیکیشن موبایل , اپلیکیشن دسکتاپ و ... دارد . زبان برنامه نویسی پایتون بسیار قدرتمند است و در پروژه هایی مانند گوگل , اینستاگرام , یوتوب و ... به کار رفته است . برای یادگیری پایتون در هدلرن اینجا کلیک کنید و مسیریادگیری پایتون را ببینید

  • زبان برنامه نویسی PHP

بیشتر وب سایت های جهان با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده اند همچنین وب سایت های بزرگی مانند فیس بوک و ویکی پدیا و سیستم مدیریت محتوا وردپرس با استفاده از PHP ساخته شده اند . برای یادگیری PHP در هدلرن اینجا کلیک کنید و مسیریادگیری PHP را ببینید
فریم ورک لاراول ( Laravel ) محبوب ترین فریم ورک PHP به شمار می رود و تقاضای بسیار زیادی برای آن وجود دارد برای یادگیری لاراول در هدلرن اینجا کلیک کنید و مسیریادگیری لاراول را ببینید

  • وردپرس

وردپرس یک زبان برنامه نویسی نیست و یادگیری بسیار ساده ای دارد . وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که بیش از 38 درصد از وب سایت های جهان با استفاده از وردپرس ساخته شده اند . وردپرس اکنون خیلی بازار داغی دارد و تقاضا برای آن زیاد است و این را هم در نظر داشته باشید که پروژه هایی که با وردپرس انجام می شوند سرعت بیشتری در تکمیل دارند و شما می توانید تعداد بیشتری پروژه انجام دهید .
برای یادگیری وردپرس در هدلرن (https://headlearn.ir/roadlearn/23)[اینجا کلیک کنید و مسیریادگیری وردپرس را ببینید]

مهارت برنامه نویس های آزاد

در اینجا مهارت های لازم برای کار به عنوان یک برنامه نویس آزاد وجود دارد:

ارتباط

کار به عنوان یک برنامه نویس آزاد شامل بازاریابی برای خود برای جذب مشتریان، ایجاد روابط با آنها و گوش دادن به آنها برای درک نیازهای آنهاست. مهارت های گوش دادن به شما این امکان را می دهد که با شروع پروژه و ارائه خدمات رضایت بخش، علایق مشتری را درک کنید.

مهارت های ارتباط کلامی می تواند به شما کمک کند تا ایده های خود را بفروشید و مشتریان بالقوه را متقاعد کنید تا خدمات شما را خریداری کنند. شما همچنین می توانید از این مهارت ها برای مذاکره در مورد قراردادهای تجاری مانند قیمت استفاده کنید. این می تواند با جذب مشتریان مکرر و ارجاع به ساخت برند شما کمک کند.

برنامه نويسي

هنگام کار به عنوان یک برنامه نویس آزاد، دانش زبان های مختلف برنامه نویسی ضروری است. این زبان ها عبارتند از جاوا اسکریپت، پایتون، زبان پرس و جو ساختاریافته (SQL) و PHP

شما می توانید فقط یک زبان برنامه نویسی داشته باشید، اما یادگیری چندین زبان مفید است. این می تواند تطبیق پذیری و تجربه شما را ایجاد کند و به شما امکان دسترسی به طیف وسیع تری از فرصت ها را بدهد.

مدیریت زمان

برنامه نویسان مستقل اغلب چندین مشتری را به طور همزمان مدیریت می کنند. توسعه مهارت های مدیریت زمان عملی می تواند به شما کمک کند تا مشتریان خود را بدون تاخیر مدیریت کنید. زمان‌بندی ساعات کاری خود را در نظر بگیرید تا بتوانید زمان خود را برای انجام چندین پروژه اختصاص دهید. می توانید با اولویت دادن به کارهای فوری، وظایف خود را سازماندهی کنید.

سازمان

توسعه یک سیستم سازمانی مستحکم می تواند به شما در موفقیت در این حرفه کمک کند. ایجاد سیستم های کارآمد برای ذخیره تمام جزئیات مشتری و کدهای پروژه می تواند بازیابی اطلاعات پروژه و ارائه به روز رسانی ها یا ایجاد تغییرات در وب سایت ها، برنامه ها و نرم افزار مشتری را آسان کند. همچنین می تواند حرفه ای بودن شما را به نمایش بگذارد و به شما در ایجاد شهرت برندتان کمک کند.

تطبیق پذیری

شما ممکن است با چندین مشتری با نیازهای پروژه که به کاربردهای متفاوت دانش برنامه نویسی شما نیاز دارند تعامل داشته باشید. مهارت های سازگاری می تواند به شما کمک کند تا با شرایط در حال تغییر سازگار شوید و به شما این امکان را می دهد که هر موقعیت یا درخواست مشتریان را مدیریت کنید.

به عنوان مثال، مشتریان ممکن است از شما بخواهند که پروژه ها را زودتر از موعد تعیین شده تکمیل کنید. این مهارت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا برنامه کاری و برنامه‌های کاری خود را برای تطبیق با تغییرات جدید تنظیم کنید.

پانویس

  • آمار ارائه شده مربوط به درآمد فریلنسری در خارج از ایران است و معادل آن به قیمت روز دلار در ایران ( 45 هزار تومان ) محاسبه شده است .
  • میزان درآمد برنامه نویسان فریلنسر در ایران می تواند نسبت به فریلنسری در خارج از ایران متفاوت باشد اما شما می توانید حتی پروژه های خارجی بگیرید و درآمد زیادی داشته باشید
  • تاریخ آمار مربوطه به زمان انتشار مقاله بر می گردد بنابر این در زمانی که شما این مقاله را می خوانید ممکن است این اعداد متفاوت باشد اگرچه ما همواره سعی میکنیم مقالات را بروز نگه داریم.