امروزه پرکاربردترین سیستم کنترل نسخه مدرن در جهان Git است. Git یک پروژه منبع باز بالغ و فعال است که در ابتدا توسط لینوس توروالدز، خالق معروف هسته سیستم عامل لینوکس در سال 2005 توسعه یافت. تعداد خیره کننده ای از پروژه های نرم افزاری برای کنترل نسخه به Git متکی هستند، از جمله پروژه های تجاری و همچنین منبع باز. توسعه دهندگانی که با Git کار کرده اند به خوبی در مجموعه استعدادهای توسعه نرم افزار موجود حضور دارند و بر روی طیف گسترده ای از سیستم عامل ها و IDE ها (محیط های توسعه یکپارچه) به خوبی کار می کند.

Git با داشتن معماری توزیع شده، نمونه ای از DVCS (از این رو سیستم کنترل نسخه توزیع شده) است. به جای داشتن تنها یک مکان واحد برای تاریخچه نسخه کامل نرم افزار، همانطور که در سیستم های کنترل نسخه رایج مانند CVS یا Subversion (همچنین به عنوان SVN شناخته می شود)، در Git، نسخه کار هر توسعه دهنده از کد نیز یک مخزن است. که می تواند شامل تاریخچه کامل همه تغییرات باشد.

علاوه بر توزیع، Git با در نظر گرفتن عملکرد، امنیت و انعطاف‌پذیری طراحی شده است.

کارایی

ویژگی های عملکرد خام Git در مقایسه با بسیاری از گزینه ها بسیار قوی است. انجام تغییرات جدید، شاخه‌بندی، ادغام و مقایسه نسخه‌های گذشته همگی برای عملکرد بهینه شده‌اند. الگوریتم‌های پیاده‌سازی شده در Git از دانش عمیق در مورد ویژگی‌های رایج درختان فایل کد منبع واقعی، نحوه اصلاح آنها در طول زمان و الگوهای دسترسی بهره می‌برند.

برخلاف برخی از نرم‌افزارهای کنترل نسخه، Git هنگام تعیین اینکه ذخیره‌سازی و تاریخچه نسخه درخت فایل چگونه باید باشد، فریب نام فایل‌ها را نمی‌خورد، در عوض، Git بر روی محتوای فایل تمرکز می‌کند. پس از همه، فایل های کد منبع اغلب تغییر نام، تقسیم، و دوباره مرتب می شوند. فرمت شی فایل‌های مخزن Git از ترکیبی از رمزگذاری دلتا (ذخیره کردن تفاوت‌های محتوا)، فشرده‌سازی و ذخیره صریح محتویات دایرکتوری و اشیاء ابرداده نسخه استفاده می‌کند.

توزیع، مزایای عملکرد قابل توجهی را نیز ممکن می سازد.

به عنوان مثال، بگوییم یک توسعه دهنده، Alice، تغییراتی را در کد منبع ایجاد می کند، یک ویژگی برای نسخه 2.0 آینده اضافه می کند، سپس آن تغییرات را با پیام های توصیفی انجام می دهد. سپس روی ویژگی دوم کار می کند و آن تغییرات را نیز انجام می دهد. طبیعتاً اینها به عنوان قطعات جداگانه کار در تاریخچه نسخه ذخیره می شوند. سپس آلیس به شعبه نسخه 1.3 همان نرم افزار سوئیچ می کند تا باگی را برطرف کند که فقط نسخه قدیمی را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف از این کار این است که تیم آلیس را قادر سازد تا نسخه رفع اشکال نسخه 1.3.1 را قبل از آماده شدن نسخه 2.0 ارسال کند. سپس Alice می تواند به شعبه 2.0 بازگردد تا به کار بر روی ویژگی های جدید برای 2.0 ادامه دهد و همه اینها می تواند بدون هیچ گونه دسترسی به شبکه رخ دهد و بنابراین سریع و قابل اعتماد است. او حتی می توانست این کار را در هواپیما انجام دهد. هنگامی که او آماده ارسال تمام تغییرات انجام شده به صورت جداگانه به مخزن راه دور است، آلیس می تواند آنها را در یک دستور "فشار" کند.

امنیت

Git با یکپارچگی کد منبع مدیریت شده به عنوان اولویت اصلی طراحی شده است. محتوای فایل‌ها و همچنین روابط واقعی بین فایل‌ها و دایرکتوری‌ها، نسخه‌ها، برچسب‌ها و commit‌ها، همه این اشیاء در مخزن Git با یک الگوریتم هش رمزنگاری امن به نام SHA1 ایمن می‌شوند. این کار از کد و تاریخچه تغییرات در برابر تغییرات تصادفی و مخرب محافظت می کند و تضمین می کند که تاریخچه کاملاً قابل ردیابی است.

با Git، می توانید مطمئن باشید که سابقه محتوای معتبری از کد منبع خود دارید.

برخی دیگر از سیستم‌های کنترل نسخه هیچ حفاظتی در برابر تغییرات مخفی در تاریخ بعدی ندارند. این می تواند یک آسیب پذیری جدی امنیت اطلاعات برای هر سازمانی باشد که به توسعه نرم افزار متکی است.

انعطاف پذیری

یکی از اهداف کلیدی طراحی Git انعطاف پذیری است. Git از چندین جنبه انعطاف پذیر است: در پشتیبانی از انواع مختلف گردش کار توسعه غیرخطی، کارایی آن در پروژه های کوچک و بزرگ و سازگاری با بسیاری از سیستم ها و پروتکل های موجود.

Git برای پشتیبانی از شاخه‌بندی و برچسب‌گذاری به‌عنوان شهروندان درجه یک (برخلاف SVN) طراحی شده است و عملیات‌هایی که بر شاخه‌ها و برچسب‌ها تأثیر می‌گذارند (مانند ادغام یا برگرداندن) نیز به عنوان بخشی از تاریخچه تغییر ذخیره می‌شوند. همه سیستم های کنترل نسخه دارای این سطح از ردیابی نیستند.

کنترل نسخه با Git

Git امروزه بهترین انتخاب برای اکثر تیم های نرم افزاری است. در حالی که هر تیم متفاوت است و باید تجزیه و تحلیل خود را انجام دهد، در اینجا دلایل اصلی وجود دارد که چرا کنترل نسخه با Git بر گزینه های جایگزین ترجیح داده می شود:

گیت خوبه

Git دارای عملکرد، عملکرد، امنیت و انعطاف پذیری است که اکثر تیم ها و توسعه دهندگان فردی به آن نیاز دارند. این ویژگی های Git در بالا به تفصیل آمده است. در مقایسه‌های جانبی با اکثر گزینه‌های دیگر، بسیاری از تیم‌ها دریافتند که Git بسیار مطلوب است.

Git یک استاندارد واقعی است

Git گسترده ترین ابزار در نوع خود است. این موضوع باعث جذابیت Git به دلایل زیر می شود. در Atlassian، تقریباً تمام کد منبع پروژه ما در مدیریت است

تعداد زیادی از توسعه دهندگان در حال حاضر تجربه Git دارند و بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان کالج ممکن است تنها با Git تجربه داشته باشند. در حالی که ممکن است برخی از سازمان ها هنگام مهاجرت به Git از یک سیستم کنترل نسخه دیگر، نیاز به صعود از منحنی یادگیری داشته باشند، بسیاری از توسعه دهندگان فعلی و آینده آنها نیازی به آموزش در مورد Git ندارند.

علاوه بر مزایای یک استخر بزرگ استعداد، غلبه Git همچنین به این معنی است که بسیاری از ابزارها و خدمات نرم افزاری شخص ثالث قبلاً با Git از جمله IDE ها و ابزارهای خودمان مانند مشتری دسکتاپ DVCS Sourcetree، نرم افزار ردیابی مسئله و پروژه، Jira یکپارچه شده اند. و سرویس میزبانی کد Bitbucket.

اگر توسعه‌دهنده‌ای بی‌تجربه هستید که می‌خواهید مهارت‌های ارزشمندی را در ابزارهای توسعه نرم‌افزار ایجاد کنید، وقتی نوبت به کنترل نسخه می‌رسد، Git باید در لیست شما باشد.

Git یک پروژه منبع باز با کیفیت است

Git یک پروژه منبع باز با پشتیبانی بسیار خوب با بیش از یک دهه سرپرستی است. نگهبانان پروژه قضاوت متعادل و رویکردی بالغ برای برآوردن نیازهای بلندمدت کاربران خود با نسخه‌های معمولی که قابلیت استفاده و عملکرد را بهبود می‌بخشد، نشان داده‌اند. کیفیت نرم افزار منبع باز به راحتی مورد بررسی قرار می گیرد و کسب و کارهای بی شماری به شدت بر این کیفیت تکیه می کنند.

Git از پشتیبانی عالی جامعه و پایگاه کاربری وسیعی برخوردار است. مستندات بسیار عالی و فراوان است، از جمله کتاب، آموزش و وب سایت های اختصاصی. پادکست ها و آموزش های ویدئویی نیز وجود دارد.

منبع باز بودن هزینه توسعه دهندگان علاقه مند را کاهش می دهد زیرا می توانند بدون پرداخت هزینه از Git استفاده کنند. برای استفاده در پروژه های متن باز، Git بدون شک جانشین نسل های قبلی سیستم های کنترل نسخه منبع باز موفق، SVN و CVS است.

نقد Git

یکی از انتقادات رایج به Git این است که یادگیری آن ممکن است دشوار باشد. برخی از اصطلاحات در Git برای تازه واردان جدید خواهد بود و برای کاربران سیستم های دیگر، اصطلاحات Git ممکن است متفاوت باشد، برای مثال، revert در Git معنای متفاوتی نسبت به SVN یا CVS دارد. با این وجود Git بسیار توانمند است و قدرت زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. یادگیری استفاده از آن قدرت ممکن است مدتی طول بکشد، اما پس از آموختن، تیم می تواند از آن قدرت برای افزایش سرعت توسعه خود استفاده کند.

برای تیم هایی که از یک VCS توزیع نشده می آیند، داشتن یک مخزن مرکزی ممکن است چیز خوبی به نظر برسد که نمی خواهند از دست بدهند. با این حال، در حالی که Git به عنوان یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده (DVCS) طراحی شده است، با Git، همچنان می توانید یک مخزن رسمی و متعارف داشته باشید که در آن همه تغییرات نرم افزار باید ذخیره شوند. با Git، از آنجایی که مخزن هر توسعه دهنده کامل است، کار آنها نیازی به محدود شدن در دسترس بودن و عملکرد سرور "مرکزی" ندارد. در طول قطع یا در حالت آفلاین، توسعه دهندگان همچنان می توانند تاریخچه کامل پروژه را مشاهده کنند. از آنجایی که Git در کنار توزیع انعطاف‌پذیر است، می‌توانید به روشی که عادت دارید کار کنید، اما مزایای اضافی Git را به دست آورید، برخی از آنها را حتی ممکن است متوجه نباشید که از دست داده‌اید.

اکنون که می‌دانید کنترل نسخه چیست، Git چیست و چرا تیم‌های نرم‌افزاری باید از آن استفاده کنند،