بهترین توزیع لینوکس کدام است؟ هیچ پاسخ قطعی برای آن سوال وجود ندارد. به همین دلیل است که ما این لیست از بهترین لینوکس ها را در دسته های مختلف جمع آوری کرده ایم.

توزیع های لینوکس زیادی وجود دارد. من حتی نمی توانم به یک عدد دقیق فکر کنم زیرا شما می توانید تعداد زیادی توزیع لینوکس را پیدا کنید که از یک جهت با یکدیگر متفاوت هستند.

برخی از آنها شبیه به یکدیگر هستند، در حالی که برخی از آنها منحصر به فرد هستند. بنابراین، این یک آشفتگی است - اما این زیبایی لینوکس است.

ناراحت نباشید حتی با وجود هزاران توزیع، در این مقاله، فهرستی از بهترین توزیع‌های لینوکس موجود در حال حاضر را گردآوری کرده‌ام. البته فهرست می تواند ذهنی باشد. ما در این مقاله تعدادی از توزیع های لینوکس را بر اساس دسته بندی های زیر مرتب کرده ایم .

  • بهترین توزیع برای کاربران جدید لینوکس
  • بهترین توزیع های لینوکس برای سرورها
  • بهترین توزیع‌های لینوکس که می‌توانند روی رایانه‌های قدیمی اجرا شوند
  • بهترین توزیع ها برای کاربران پیشرفته لینوکس

بهترین توزیع لینوکس برای مبتدیان

در این دسته، ما قصد داریم توزیع‌هایی را فهرست کنیم که استفاده از آنها آسان است. شما نیازی به کاوش عمیق ندارید. می توانید بلافاصله پس از نصب بدون دانستن هیچ دستور یا نکته ای شروع به استفاده از آن کنید

Ubuntu ابونتو

توزیع لینوکس ابونتو | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟ اوبونتو بدون شک یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس است. حتی می توانید آن را به صورت از پیش نصب شده روی بسیاری از لپ تاپ های موجود پیدا کنید.

رابط کاربری به راحتی با آن راحت می شود. اگر در اطراف بازی می کنید، می توانید به راحتی ظاهر آن را مطابق با نیاز خود سفارشی کنید. در هر صورت، می توانید یک تم را نیز نصب کنید. برای شروع می توانید درباره نحوه نصب تم ها در اوبونتو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علاوه بر آنچه ارائه می دهد، جامعه آنلاین گسترده ای از کاربران اوبونتو را خواهید دید. بنابراین، اگر با مشکلی مواجه شدید - به هر فروم (یا یک ساب ردیت) مراجعه کنید تا کمک بخواهید. اگر در کوتاه ترین زمان به دنبال راه حل های مستقیم هستید، باید پوشش ما در اوبونتو را بررسی کنید

ابونتو

لینوکس مینت Linux Mint

توزیع لینوکس مینت Mint | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

Linux Mint Cinnamon یکی دیگر از توزیع‌های محبوب لینوکس است که برای مبتدیان مناسب است. دسکتاپ پیش فرض Cinnamon شبیه چیدمان سیستم ویندوز است و به همین دلیل یکی از بهترین توزیع های لینوکس ویندوز مانند است.

نه تنها محدود به آن، لینوکس مینت نیز چند کار را بهتر از اوبونتو انجام می دهد.

لینوکس مینت مبتنی بر اوبونتو است و بنابراین، تمام برنامه های کاربردی موجود برای اوبونتو را دارد. سادگی و سهولت استفاده آن را به انتخابی برجسته برای کاربران جدید لینوکس تبدیل کرده است.

Linux MINT

elementary OS

توزیع لینوکس elementary OS | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

سیستم عامل ابتدایی یکی از زیباترین توزیع‌های لینوکس است که من تا به حال استفاده کرده‌ام. رابط کاربری شبیه به macOS است و همه چیز با به‌روزرسانی‌های جدیدتر تکامل یافته است.

اما، اگر قبلاً از یک سیستم مجهز به مک استفاده کرده اید، راحت با آن راحت شوید.

این توزیع مبتنی بر اوبونتو است و بر ارائه یک محیط لینوکس کاربر پسند تمرکز دارد که تا حد امکان زیبا به نظر می رسد و در عین حال عملکرد را در نظر می گیرد.

Elementary OS

MX Linux

توزیع لینوکس MX Linux | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

MX Linux یک توزیع لینوکس کاملاً محبوب مبتنی بر دبیان است. این به دلیل عملکرد، سادگی، و تجربه فوق العاده خارج از جعبه با ابزارهای MX موجود در آن شناخته شده است.

برخلاف اوبونتو، MX Linux از Xfce به عنوان محیط دسکتاپ خود استفاده می کند. علاوه بر پایداری بی‌عیب آن، با ابزارهای رابط کاربری گرافیکی متعددی (MX Tools) همراه است، که باعث می‌شود هر کاربری راحت‌تر با ویندوز/مک در اصل راحت‌تر باشد.

علاوه بر این، مدیر بسته کاملاً برای تسهیل نصب با یک کلیک طراحی شده است. حتی می توانید بسته های Flatpak را جستجو کرده و در کمترین زمان آن ها را نصب کنید (Flathub به طور پیش فرض در مدیریت بسته به عنوان یکی از منابع موجود است).

MX Linux

Zorin OS

توزیع لینوکس Zorin OS | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

Zorin OS یکی دیگر از توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو است که یکی از زیباترین و شهودی‌ترین سیستم‌عامل‌ها برای دسکتاپ است. بسیاری از برنامه های کاربردی مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی نیز ساخته شده اند.

از نظر فنی و زیبایی، تقریباً یک تجربه دسکتاپ عالی است.

همچنین می‌توانید آن را روی رایانه‌های شخصی قدیمی‌تر نصب کنید – با این حال، مطمئن شوید که نسخه Lite را انتخاب کنید. علاوه بر این، نسخه‌های «هسته»، «آموزش» و «نهایی» را دارید. می‌توانید نسخه Core را رایگان نصب کنید – اما اگر می‌خواهید از توسعه‌دهندگان حمایت کنید و به بهبود Zorin کمک کنید، نسخه Ultimate را در نظر بگیرید.

Zorin OS

بهترین توزیع های سرور لینوکس

برای سرورها، انتخاب توزیع لینوکس به ثبات، عملکرد و پشتیبانی سازمانی بستگی دارد. اگر در حال آزمایش هستید، می توانید هر توزیعی را که می خواهید امتحان کنید.

اما، اگر آن را برای یک وب سرور یا هر چیز حیاتی نصب می کنید - باید به برخی از توصیه های ما نگاهی بیندازید.

سرور اوبونتو

بسته به جایی که می خواهید، اوبونتو گزینه های مختلفی را برای سرور شما فراهم می کند. اگر به دنبال یک راه حل بهینه برای اجرا در AWS، Azure، Google Cloud Platform و غیره هستید، Ubuntu Cloud راهی برای رفتن است.

در هر صورت، می توانید بسته های سرور اوبونتو را انتخاب کرده و آن را روی سرور خود نصب کنید. با این وجود، اوبونتو محبوب ترین توزیع لینوکس در مورد استقرار در فضای ابری است (با قضاوت بر اساس اعداد - منبع).

توجه داشته باشید که توصیه می کنیم به نسخه های LTS بروید—مگر اینکه شرایط خاصی داشته باشید.

ابونتو سرور

بهترین توزیع های لینوکس برای رایانه های قدیمی

اگر یک رایانه شخصی قدیمی دارید یا اگر واقعاً نیازی به ارتقای سیستم خود ندارید - هنوز هم می توانید برخی از بهترین توزیع های لینوکس موجود را امتحان کنید.

ما قبلاً درباره برخی از بهترین توزیع‌های سبک وزن لینوکس و توزیع‌های برتر لینوکس برای پشتیبانی از رایانه‌های 32 بیتی صحبت کرده‌ایم. در اینجا، ما فقط به مواردی که واقعاً از آن لیست متمایز است (و برخی موارد اضافه شده جدید) اشاره خواهیم کرد.

Puppy Linux

توزیع لینوکس puppy linux | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

Puppy Linux به معنای واقعی کلمه یکی از کوچکترین توزیع های موجود است. وقتی شروع به کاوش لینوکس کردم، دوستم به من توصیه کرد که با Puppy Linux آزمایش کنم، زیرا می تواند به راحتی روی پیکربندی های سخت افزاری قدیمی تر اجرا شود.

اگر می‌خواهید تجربه‌ای جذاب در رایانه شخصی خوب قدیمی خود داشته باشید، ارزش آن را دارد که آن را بررسی کنید. با گذشت سالها، تجربه کاربر همراه با اضافه شدن چندین ویژگی مفید جدید بهبود یافته است.

Puppy Linux

Solus Budgie

توزیع لینوکس Solus Budgie | بهترین  توزیع لینوکس کدام است ؟

Solus با نسخه دسکتاپ Budgie خود بهترین های هر دو جهان را ارائه می دهد. این یک سیستم عامل دسکتاپ سبک و چشمگیر است. می توانید محیط های دسکتاپ مانند GNOME یا MATE را نیز انتخاب کنید.

دسکتاپ Budgie پیشنهاد کلیدی آن با ترفندهای رابط کاربری گرافیکی جالب است و در عین حال تجربه دسکتاپ منحصر به فردی را ارائه می دهد.

Solus Budgie

Bodhi

توزیع لینوکس Bodhi | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

لینوکس Bodhi بر روی اوبونتو ساخته شده است. با این حال، بر خلاف اوبونتو - در پیکربندی های قدیمی به خوبی اجرا می شود.

مهمترین ویژگی این توزیع دسکتاپ Moksha آن است (که ادامه دسکتاپ Enlightenment 17 است). تجربه کاربری بصری و سریع است. حتی اگر این چیزی برای استفاده شخصی من نیست - باید آن را در سیستم های قدیمی خود امتحان کنید.

Bodhi

آنتی ایکس

توزیع لینوکس آنتی ایکس | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

antiX – که تا حدی مسئول MX Linux نیز هست، یک توزیع سبک وزن لینوکس است که برای کامپیوترهای قدیمی و جدید طراحی شده است. رابط کاربری چشمگیر نیست - اما همانطور که انتظار می رود کار می کند.

این بر اساس دبیان است و می تواند به عنوان یک توزیع سی دی زنده بدون نیاز به نصب آن استفاده شود. آنتی ایکس همچنین بوت لودرهای زنده را ارائه می دهد. برخلاف برخی توزیع‌های دیگر، می‌توانید تنظیمات را ذخیره کنید تا با هر بار راه‌اندازی مجدد آن‌ها را از دست ندهید. نه فقط این، بلکه می توانید تغییرات را در دایرکتوری ریشه با ویژگی "Live persistence" ذخیره کنید.

بنابراین، اگر به دنبال توزیع زنده USB برای ارائه یک تجربه کاربری سریع در سخت افزار قدیمی هستید، آنتی ایکس راه حلی است.

آنتی ایکس

لینوکس اسپارکی Sparky Linux

توزیع لینوکس اسپارکی | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

Sparky Linux مبتنی بر Debian است که به نظر می رسد توزیع لینوکس عالی برای سیستم های رده پایین است. همراه با یک تجربه سریع فریاد زدن، لینوکس اسپارکی چندین نسخه (یا انواع) ویژه را برای کاربران مختلف ارائه می دهد.

به عنوان مثال، انتشار پایدار (با انواع) و انتشارات نورد مخصوص گروهی از کاربران را فراهم می کند. نسخه Sparky Linux GameOver برای گیمرها بسیار محبوب است زیرا شامل تعدادی بازی از پیش نصب شده است. اگر می‌خواهید روی سیستم خود بازی کنید، می‌توانید فهرست ما از بهترین توزیع‌های بازی لینوکس را بررسی کنید.

Sparky Linux

بهترین توزیع لینوکس برای کاربران پیشرفته

هنگامی که با مدیریت های مختلف بسته و دستورات برای کمک به عیب یابی راه حل خود راحت شوید با هر مشکلی، می توانید شروع به کاوش در توزیع های لینوکس کنید که فقط برای کاربران پیشرفته طراحی شده اند.

البته، اگر حرفه ای هستید - مجموعه ای از الزامات خاص خواهید داشت. با این حال، اگر مدتی است که از لینوکس به عنوان یک کاربر معمولی استفاده می‌کنید، این توزیع‌ها ارزش بررسی را دارند.

آرچ لینوکس Arch Linux

توزیع لینوکس آرچ لینوکس | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

آرچ لینوکس خود یک توزیع ساده و در عین حال قدرتمند با منحنی یادگیری بزرگ است. برخلاف دیگران، همه چیز را یکباره از پیش نصب نخواهید کرد. شما باید سیستم را پیکربندی کنید و بسته های مورد نیاز را اضافه کنید.

همچنین هنگام نصب آرچ لینوکس، باید مجموعه ای از دستورات (بدون رابط کاربری گرافیکی) را دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن، می توانید راهنمای ما را در مورد نحوه نصب آرچ لینوکس دنبال کنید. اگر می‌خواهید آن را نصب کنید، باید در مورد برخی از کارهای ضروری پس از نصب Arch Linux نیز بدانید. این به شما کمک می کند تا یک شروع پرش داشته باشید.

علاوه بر همه تطبیق پذیری و سادگی، لازم به ذکر است که انجمن پشت سر آرچ لینوکس بسیار فعال است. بنابراین، اگر با مشکلی مواجه شدید، لازم نیست نگران باشید.

آرچ لینوکس

Gentoo

توزیع لینوکس Gentoo | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

اگر می دانید چگونه کد منبع را کامپایل کنید، جنتو لینوکس برای شما ضروری است. همچنین یک توزیع سبک وزن است - با این حال، برای انجام آن باید دانش فنی لازم را داشته باشید.

البته، کتابچه راهنمای رسمی اطلاعات زیادی را ارائه می دهد که باید بدانید. اما، اگر مطمئن نیستید که چه کاری انجام می‌دهید - زمان زیادی از شما می‌گیرد تا بفهمید چگونه می‌توانید بیشترین بهره را از آن ببرید.

Gentoo

Slackware

توزیع لینوکس slackware | بهترین توزیع لینوکس کدام  است ؟

Slackware یکی از قدیمی ترین توزیع های لینوکس است که هنوز هم اهمیت دارد. اگر مایل به کامپایل یا توسعه نرم افزار هستید تا محیطی عالی برای خود ایجاد کنید، Slackware راه حلی است.

اگر در مورد برخی از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکس کنجکاو هستید، ما مقاله‌ای در مورد اولین توزیع‌های لینوکس داریم – آن را بررسی کنید.

حتی با وجود اینکه تعداد کاربران/توسعه دهندگانی که از آن استفاده می کنند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما همچنان یک انتخاب فوق العاده برای کاربران پیشرفته است. فراموش نکنید، Slackware هنوز فعال است.

Slackware

بهترین توزیع لینوکس چند منظوره

توزیع های لینوکس خاصی وجود دارد که می توانید از آنها به عنوان یک سیستم عامل مبتدی / پیشرفته هم برای دسکتاپ و هم برای سرورها استفاده کنید. از این رو، ما به این فکر افتادیم که یک بخش جداگانه برای این گونه توزیع ها ایجاد کنیم.

اگر با ما موافق نیستید (یا پیشنهادهایی برای اضافه کردن در اینجا دارید) - در نظرات به ما اطلاع دهید. در اینجا چیزی است که ما فکر می کنیم می تواند برای هر کاربر مفید باشد:

فدورا Fedora توزیع لینوکس فدورا | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

فدورا دو نسخه جداگانه ارائه می دهد - یکی برای دسکتاپ / لپ تاپ و دیگری برای سرورها (به ترتیب Fedora Workstation و Fedora Server).

بنابراین، اگر به‌دنبال یک سیستم‌عامل دسک‌تاپ سریع هستید – با منحنی یادگیری بالقوه و در عین حال کاربرپسند – فدورا یک گزینه است. در هر صورت، اگر به دنبال سیستم عامل لینوکس برای سرور خود هستید، این نیز انتخاب خوبی است.

Fedora فدورا

مانجارو Manjaro توزیع لینوکس مانجارو Manjaro | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

Manjaro مبتنی بر Arch Linux است. نگران نباشید، در حالی که Arch Linux برای کاربران پیشرفته طراحی شده است، Manjaro این کار را برای تازه واردان آسان می کند. این یک توزیع لینوکس ساده و مبتدی است. رابط کاربری به اندازه کافی خوب است و مجموعه ای از برنامه های کاربردی رابط کاربری گرافیکی داخلی را ارائه می دهد.

لینوکس مانجارو

دبیان Debian

توزیع لینوکس دبیان | بهترین توزیع لینوکس کدام است ؟

خب، اوبونتو مبتنی بر دبیان است – بنابراین باید خود توزیع بسیار خوبی باشد. دبیان یک انتخاب ایده آل برای دسکتاپ و سرور است.

ممکن است این بهترین سیستم عامل مبتدی نباشد - اما می توانید به راحتی با مرور اسناد رسمی شروع به کار کنید. نسخه اخیر Debian 11 'Bullseye' تغییرات بسیاری و بهبودهای لازم را معرفی می کند. بنابراین، شما باید آن را امتحان کنید!

جمع بندی

به طور کلی، اینها بهترین توزیع های لینوکس هستند که توصیه می کنیم آنها را امتحان کنید. بله، بسیاری از توزیع‌های لینوکس دیگر وجود دارند که شایسته ذکر هستند - اما برای هر کدام از آنها، بسته به ترجیحات شخصی، انتخاب‌ها ذهنی خواهند بود.

اگر فکر می کنید ما تعدادی از بهترین توزیع های لینوکس را از نظر شما جا انداخته ایم آن را در بخش نظرات بیان کنید . مطمئنا ما آن را بررسی خواهیم کرد .