سال ها از آغاز عصر گوشی های هوشمند می گذرد. با آن دوران برنامه های بومی فرا رسید. اپلیکیشن‌ها همچنان نقش بزرگی در زندگی روزمره ما بازی می‌کنند و بسیاری از صاحبان کسب‌وکار بارها از خود می‌پرسند: آیا باید اپلیکیشن داشته باشیم؟ البته، تنها پاسخ به آن این است - بستگی دارد. ساخت و نگهداری یک برنامه بومی دشوار و اغلب بسیار پرهزینه است. خوشبختانه گزینه دیگری وجود دارد. این گزینه لذت های یک برنامه بومی را با فناوری مورد استفاده ما در وب ترکیب می کند: برنامه وب مترقی، با نام PWA.

PWA چیست؟

PWA مخفف یک برنامه وب مترقی است. این برنامه ای است که از فناوری های وب ساخته شده است که همه ما می شناسیم و دوست داریم، مانند HTML، CSS، و جاوا اسکریپت، اما با حس و عملکردی که با یک برنامه بومی واقعی رقابت می کند. به لطف چند افزوده هوشمند، می توانید تقریباً هر وب سایتی را به یک برنامه وب پیشرفته تبدیل کنید. این بدان معنی است که شما می توانید یک PWA نسبتاً سریع بسازید، در رابطه با یک برنامه بومی که توسعه آن بسیار دشوار است. به علاوه، می‌توانید تمام ویژگی‌های برنامه‌های بومی مانند اعلان‌های فشار، پشتیبانی آفلاین و بسیاری موارد دیگر را ارائه دهید.

بسیاری از سایت هایی که به صورت آنلاین پیدا می کنید در واقع یک برنامه وب پیشرفته هستند. برای مثال twitter.com را در نظر بگیرید. اگر از آن سایت در گوشی هوشمند خود بازدید می کنید، می توانید آن را در صفحه اصلی خود نصب کنید. اکنون، با باز کردن سایت ذخیره شده توییتر، متوجه خواهید شد که ظاهر و عملکرد آن دقیقاً مانند یک برنامه بومی است. هیچ پنجره مرورگر یا هیچ چیز دیگری وجود ندارد. هیچ تفاوتی در اجرای آن از آیفون یا گوشی هوشمند اندرویدی وجود ندارد. به سادگی وارد شوید و شما آماده هستید. این یک مزیت اصلی ساخت برنامه وب شما با در نظر گرفتن PWA است.

PWA ها در حال افزایش محبوبیت هستند. بسیاری از سایت‌های بزرگ PWA هستند، مانند Starbucks.com، Pinterest.com، Washingtonpost.com، و Uber.com در واقع روی صفحه اصلی شما قابل نصب هستند و تجربه‌ای قابل مقایسه با برنامه‌های اصلی خود ارائه می‌دهند.

تفاوت بین یک برنامه بومی و یک PWA چیست؟

یک برنامه بومی، مانند برنامه هایی که از اپ استور اپل یا پلی استور گوگل دانلود می کنید، اغلب به زبان برنامه نویسی مخصوص آن پلتفرم ساخته می شود. بنابراین برای برنامه‌های iOS، Swift و برای برنامه‌های اندروید جاوا است. اگر می خواهید برای آن پلتفرم ها اپلیکیشن بسازید، باید فناوری آن را بدانید. بله، میانبرهایی وجود دارد، اما این ها محدودیت های خاص خود را دارند. اگر می‌خواهید یک اپلیکیشن در تمام پلتفرم‌های موبایل داشته باشید، باید تمام فناوری‌های مختلف را بدانید. هیچ راه آسانی برای ساختن یکی و انتشار آن در تمام فروشگاه های موجود وجود ندارد.

البته راه هایی برای به دست آوردن بهترین های هر دو دنیا وجود دارد. به عنوان مثال، یک برنامه وب پیشرفته. این در مرورگر اجرا می شود و - پس از ذخیره در صفحه اصلی - مانند یک برنامه بومی عمل می کند. حتی به سخت افزار و نرم افزار زیربنایی که مرورگر به دلایل ایمنی نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد دسترسی پیدا می کند. اگر PWA عملکرد عالی داشته باشد، کاربران هرگز متوجه نمی شوند که از یک برنامه مبتنی بر وب به جای یک برنامه بومی استفاده می کنند.

البته اخطارهایی وجود دارد. در حالی که مرورگرها سریعاً این فناوری را برای این کار به کار گرفتند، هنوز محدودیت هایی وجود دارد. در iOS، فناوری مورد نیاز در Safari به‌صورت نقطه‌ای عمل می‌کند. اپل هنوز (می‌خواهد) از همه چیز پشتیبانی نمی‌کند، و کسب همان تجربه در همه جا را کمی سخت می‌کند.

مزایای PWA چیست؟

دلیل اصلی اینکه چرا همه به دنبال برنامه ها هستند این است که آنها تعامل بیشتری را ارائه می دهند. کاربرانی که برنامه شما را نصب می کنند بزرگترین طرفداران شما هستند و احتمال اینکه استفاده از آنها را به فروش یا ثبت نام تبدیل کنند بیشتر است. به لطف اعلان‌های فشار، تعامل مجدد با کاربران بسیار آسان‌تر است. اپلیکیشن‌ها می‌توانند تجربه‌ای عالی ارائه دهند که می‌تواند برای یک برند خوب باشد.

ما در این مقاله در مورد برخی از مزایای PWA صحبت کردیم، اما در اینجا یک مرور کوتاه وجود دارد:

  • برای ورود به اپ استورهای مختلف، لازم نیست این فرآیند را طی کنید
  • شما می توانید PWA ها را با فناوری های رایج وب بسازید
  • ساخت آنها اغلب ارزان تر است
  • از آنجایی که سایت خود را به یک برنامه تبدیل می کنید، پایگاه های کد کمتری برای نگهداری خواهید داشت
  • PWA ها پاسخگو هستند و با اندازه های مختلف صفحه نمایش کار می کنند
  • PWA ها صاف، سریع و سبک هستند
  • نیازی نیست که تکه های هنگفت پول را به گوگل و اپل بسپارید
  • آنها برخلاف سایت معمولی شما به صورت آفلاین کار می کنند
  • PWA ها از طریق موتورهای جستجو قابل کشف هستند (که مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به فروشگاه های برنامه دارند. بعلاوه، اگر بخواهید همچنان می * توانید PWA های خود را از طریق فروشگاه های برنامه توزیع کنید)
  • می توانید از اعلان های فشار برای جذب مجدد کاربران استفاده کنید
  • نصب PWA می تواند منجر به تعامل بیشتر شود
  • با این حال، برنامه های بومی گاهی اوقات برنده می شوند. PWA ها به سیستم عامل تلفن هوشمند دسترسی عمیق و عمیق تری دارند، اما یک برنامه بومی می تواند همچنان عمیق تر شود. به علاوه، محدودیت‌هایی برای کارهایی که یک PWA می‌تواند انجام دهد وجود دارد. به عنوان مثال، زمانی که می خواهید بازی هایی با عملکرد بالا بسازید، PWA ها بهترین انتخاب نیستند.

در مجموع، فکر کردن به داشتن PWA در استراتژی موبایل خود بسیار منطقی است. اما، سوال اصلی که باید از خود بپرسید این است: آیا مخاطبان من این را می خواهند؟

آیا PWA بدرد من میخورد ؟

شما باید در مورد نیازهای مخاطبان خود تحقیق کنید. از خود بپرسید که می خواهید این فناوری چه کاری انجام دهد؟ کاربران شما کجا هستند؟ آیا اتصال داده و سخت افزار محکمی دارند؟ چگونه و کجا از محتوای شما استفاده می کنند؟ و آیا فکر می کنید یک برنامه می تواند به آنها کمک کند تا کار خود را بهتر انجام دهند؟

PWA ها عالی هستند و اجرای آن ها چندان سخت نیست. اما فقط به این دلیل که آسان است به این معنی نیست که باید آن را انجام دهید. اگر مخاطب شما نیازی به آن ندارد، چرا باید یکی بسازید؟