متغیر به زبان ساده به معنی یک ظرف خالی معنی میشه که هر مقدار دلخواهی رو میشه توش قرار داد و بیشترین کاربرد رو توی برنامه نویسی داره
در این مقاله به بررسی اون توی زبان پایتون میپردازیم...
خب در زبان پایتون چون یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی دنیا محسوب میشه برای تعریف متغیر ها کار خاصی لازم نیست انجام بدیم و اگه بخوایم یه متغیر به اسم X تعریف کنیم و مقدار مثلا 2 رو داخلش بریزیم به این صورت عمل میکنیم :
x = 2
انواع متغیر در پایتون:
در پایتون برای متغیر ها با توجه به کاری که انجام میدن به انواع مختلفی تقسیم میشن که کاربرد های گسترده ای دارن
حالا به معرفی پر استفاده ترین های آنها میپردازیم:
1. INT یا متغیر عدد(جزء صحیح)
2.FLOAT یا متغیر اعداد اعشاری(جزء صحیح و جزء اعشاری)
3.STRING یا متغیر از نوع رشته(حروف یا اعداد (در این متغیر اعداد کاربرد محاسباتی ندارند!!))
متغیر عددی یا Integer با اختصار int :
این نوع متغیر در تعریف اعداد با کاربرد محاسباتی مورد استفاده قرار میگیرند که به این صورت تعریف میشوند:
x = int(5)
✓ اگر اعداد بدون کوتیشن یا دابل کوتیشن در متغیری تعریف شوند به صورت int هستند
متغیر اعداد اعشاری یا Float :
این نوع متغیر برای تعریف اعداد اعشاری یعنی جزء صحیح عدد و جزء اعشاری آن به این صورت مورد استفاده قرار میگیرد:
x = float(3.6)
متغیر رشته ای یا String به اختصار Str:
این نوع متغیر در تعریف رشته های متنی یا اعداد بدون کاربرد محسباتی مورد استفاده است و کاربرد فراوان دارد و به این صورت تعریف میشود:
x = str("hey")
✓ در این نوع متغیر برای تعریف متغیر هم از کوتیشن ' و هم دابل کوتیشن استفاده میشود و فرقی ندارند! (فقط در پایتون!!)
شرایط تعریف متغیر در پایتون :
1.متغیر ها در پایتون به حروف اینگلیسی محدود میشوند و استفاده از آنها به حروف کوچک و بزرگ حساس است یعنی به طور مثال متغیری با اسم A با متغیری به اسم a یکی نیست!
2.نام متغیر باید با یک حرف یا کاراکتر زیرخط(_) شروع شود.
3.نام متغیر نمی تواند با یک عدد شروع شود.
4.نام متغیر فقط میتواند شامل نویسههای عددی و زیرخط باشد (A-z، 0-9 و _ )
✓پیشنهاد میشود برای بهتر تعریف کردن متغیر ها بستگی به نوع عملکرد آنها اسامی خاص برایشان انتخاب شود.
تعریف کردن متغیر به صورت جمعی :
اگر میخواهید 3 نوع متغیر با یک کاربرد را تعریف کنید میتوانید آنها را به صورت خطی تعریف کنید تا کد ها شلوغ نشنوند. متغیر های گروهی به صورت زیر تعریف میشوند:
"x, y, z = "hello", "bye", "hi
نسبت دادن یک مقدار به چند متغیر:
در پایتون گاهی لازم است در پروژه ها چند اسم مختلف را تعریف کنیم و یک میزان را به همه آنها نسبت دهیم. این کار به صورت زیر انجام میشود:
"x = y = z = "hello
خروجی گرفتن از متغیر:
برای گرفتن خروجی از هر نوع متغیر در زبان پایتون از print استفاده میکنیم:
x = "1"
y = "2"
z = "3"
print(x, y, z)
و خروجی به صورت 123 نمایش داده میشود.
برای جمع کردن چند متغیر عددی به این صورت عمل میکنیم:
y = 2
z = 3
print(x + y + z)
و نتیجه به صورت 6 نمایش داده میشود.
برای کنار هم نوشتن متغیر های عددی و رشته ای هم به صورت زیر عمل میکنیم :
x = 3
y = "hello"
print(x, y)
و نتیجه به صورت 3hello نمایش داده میشود.(پایان)
برای ثبت نام در دوره کامل آموزش پایتون از این لینک استفاده کنید!